همه چیز در مورد کنترل پنل هاستینگ cPanel

سرورسی پنل

در این مقاله، ما قصد داریم به شما توضیحی در مورد کنترل پنل هاستینگ cPanel بدهیم. سعی کرده‌ایم از توضیحات پیچیده و تخصصی که برای کاربران تازه وارد مفید نیست، پرهیز کنیم و به صورت خلاصه و ساده مطلب اصلی را به شما توضیح دهیم.

کنترل پنل چیست؟

کنترل پنل های هاستینگ مانند یک نرم افزار روی سرورهای مجازی و یا اختصاصی نصب میشوند و این کنترل پنل ها هنگام نصب ابزارهای مورد نیاز برای راه اندازی یک سرور میزبانی وب را با خود نصب میکنند.

وظیفه اصلی کنترل پنل ها چیست؟

پیشتر توضیح داده شد این نرم افزار (کنترل پنل هاستینگ) هنگام نصب برنامه های کاربردی و سرویس های مورد نیاز را روی سرور با خود نصب میکنند اما اصلی ترین وظیفه آن به صورت خلاصه میتوان «مدیریت ساده سرور آن هم تحت وب» نام برد.

البته کنترل پنل هاستینگ پس از نصب شامل اسکریپت هایی بر روی سرور میزبان خود میباشند که امکان این را به ادمین سرور میدهد تا در محیط command line لینوکس که همان SSH باشد امور مربوط به مدیریت سرور و کاربران خود را انجام بدهند.

کنترل پنل cPanel چیست؟

سی پنل یک کنترل پنل مدیریت سرور های هاستینگ است. که اغلب مدیران سرور آن را با نام cPanel/WHM میشناسند.
این کنترل پنل از نظر پارس آپتایم کاربر پسند ترین و بهترین کنترل پنل هاستینگ در جهان برای سرور های لینوکسی است و میدانیم که میدانید این یک محصول آمریکایی است و سالیان سال است که ایران در لیست تحریم های آن قرار دارد.

کنترل پنل cPanel رایگان است؟

خیر شما برای اولین بار که نصب میکنید یک دوره آزمایشی ۱۵روزه دارد (که گذشته اگر اشتباه نکنیم ۴۵ روز بوده) در این ۱۵ روز شما به تمامی اپشن ها و امکانات این کنترل پنل دسترسی خواهید داشت.
در خصوص قیمت لایسنس این کنترل پنل میتوانید به وب سایت خود سازنده آن به لینک https://cpanel.net/pricing/ مراجعه نمایید.

آیا نسخه ارزان تر هم وجود دارد؟

بله چرا که نه! شما میتوانید از لایسنس های اشتراکی یا به اصطلاح روت شده استفاده کنید و حتی این لایسنس ها قابل نصب ب روی سرور های ایرانی میباشند و به مراتب قیمت خیلی پایین تری دارند.
پارس آپتایم استفاده از این نوع لایسنس را تایید و یا رد نمیکند.

کنترل پنل cPanel برای میزبانی چه نوع سایت هایی مناسب است ؟

تا اینجای مطلب اگر دقت کرده باشید ما مدام در حال صحبت بر روی نرم افزار و سیستم عامل لینوکس کردیم. خوب باید عرض کنیم که سی پنل قابل نصب و پیاده سازی بر روی سرورهای خانواده لینوکسی است و شما به عنوان ادمین سرور و یا ادمین سایت میتوانید سایت های static که هیچ دیتابیسی ندارند مانند HTML/CSS و همچنین سایت های داینامیک که دیتابیس های آنها mySQL / MariaDB هستند را میزبانی کنید. همچنین شما قادر به اجرای اسکریپت های پایتون به واسطه این کنترل پنل هستید.

اگر دقت کنید ما گفتیم به واسطه، بله دقیقا موضوع همین جاست! سی پنل برنامه ای است که امکان مدیریت سرورهای FTP, Mail , Database , DNS و وب را راحت تر در یک محیط گرافیکی و تحت وب در اختیار شما میگذارد.

همچنین با وجود افزونه های امنیتی و آنتی شلر ها میتواند تا حدخیلی زیادی امنیت داده های شما را حفظ کند.

آیا سی پنل امکان میزبانی و اجرای وب سایتی که با زبان ASP .net و SQL طراحی شده باشد را دارد ؟

خیر، در حالت عادی و عمومی این امکان وجود ندارد.

آیا نصب کنترل پنل هاستینگ برای راه اندازی یک وب سرور و مخلفاتش نیاز است؟

خیر، خیلی از افراد حرفه ای بدون نیاز به کنترل پنل ها سرورهای مورد نظر خودشان را نصب و کانفیگ میکنند. البته بیشتر کسانی سمت این جور سرویس ها میروند که تعداد وبسایت کمی روی آن سرور میزبانی میکند. اگر شخصی قصد فروش هاست لینوکس را داشته باشد، قطعا نیاز به نصب یک کنترل پنل هاستینگ مانند سی پنل خواهد داشت.

مطالعه این مطالب را هم توصیه میکنیم

خدمات مورد نیاز شما را با کیفیتی که انتظار دارید و قیمتی که انتظار ندارید.

ست کردن مخازن ایرانی بر روی ابونتو 2

یکی از بزرگترین مشکلات کاربران سرورهای ubuntu که بر روی ایران میزبانی شده اند سر…
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
پارس آپتایم :: خرید سرورمجازی ، خرید هاست لینوکس و ویندوز و ثبت دامین از سال 2010