خدمات مایکروسافت چیست؟

خدمات مایکروسافت چیست؟

خدمات مایکروسافت چیست؟ این پرسش، پرسشی است که قصد داریم در این مقاله، به صورت کامل و جامع به آن پاسخ دهیم. اگر می‌خواهید با شرکت آمریکایی مایکروسافت آشنا شوید حتماً تا پایان مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله از پارس آپتایم در تلاش هستیم شما را با تاریخچه‌ی این شرکت آشنا کرده و کاربردها و خدمات آن را برایتان ارائه دهیم.

معرفی مایکروسافت

مایکروسافت (Microsoft) شرکت چند ملیتی است که باید آن را یک ابر شرکت در ایالات متحده آمریکا دانست. دفتر مرکزی این شرکت در شهر ردموند ایالت واشنگتن قرار دارد. این شرکت در زمینه فناوری فعالیت دارد و در سال ۲۰۱۶ توانست رتبه نخست در فهرست بزرگترین شرکت‌های نرم‌افزاری را به خود اختصاص دهد. مهمترین محصولات و خدمات این شرکت در زمینه تولید محصولات چند رسانه‌ای و ارائه خدمات پست الکترونیکی است.

تاریخچه شرکت مایکروسافت

شرکت مایکروسافت شرکتی آمریکایی است که از میانه‌ی دهه ۱۹۸۰ با ارائه کردن سیستم عامل MS-DOS  توانست پایه‌ی ثابت تمامی خانه‌ها باشد و راه خود را محکم و استوار در میان کاربران باز کند.

این شرکت بعد از اینکه رایانه‌های خانگی را در چنگ خود گرفت، با ارائه سیستم عامل ویندوز و مجموعه نرم‌افزاری آفیس توانست استیلا و تسلط خودش را بر بازار کامل کند. رسالت و فعالیت اصلی شرکت مایکروسافت توسعه برنامه‌های نرم‌افزاری رایانه‌های شخصی است.

بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت است. از او به عنوان یک برنامه نویس کامپیوتر، تاجر و بشردوست آمریکایی یاد می‌شود. او صاحب بزرگترین شرکت نرم‌افزاری رایانه‌های شخصی در جهان می‌باشد. بد نیست بدانید که او اولین برنامه نرم‌افزاری خود را زمانی که فقط ۱۳ سال سن داشت نوشت.

محصولات و خدمات مایکروسافت چیست؟

 مایکروسافت محصولات بسیار گسترده‌ای دارد و می‌تواند طیف گسترده‌ای از خدمات را در بر بگیرد. در ادامه مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت این شرکت را به صورت خلاصه برایتان معرفی می‌کنیم.

ویندوز

خدمات ویندوز زنده یا  Windows Live مجموعه‌ای از محصولات و خدمات شرکت مایکروسافت است که به صورت آنلاین برای کاربران ارائه می‌شود. با خدمات ویندوز زنده، مایکروسافت به چندین هدف خود رسید. در وهله‌ی اول این شرکت توانست در یک مرکز واحد با کاربران خودش ارتباط برقرار و در وهله‌ی دوم توانست تمامی محصولات مایکروسافت به کاربران ارائه دهد. در نتیجه‌ی این خدمت، برای کاربران و خدماتش رابطه‌ی سودمندی ایجاد شد.

علاوه بر خدمات و محصولات ارزنده‌ای که مایکروسافت ارائه می‌دهد، باید به رقبای سرسختی که دارد نیز توجه کنیم؛ به عنوان مثال غول‌هایی مانند گوگل و یاهو که در زمینه جستجوگرهای اینترنتی فعالیت دارند رقیب سرسخت مایکروسافت هستند.

فعالیت در زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار

در کنار ویندوز زنده، تولید سخت‌افزارهایی مانند موس، صفحه کلید و ابزار بازی Xbox از جمله خدمات شرکت مایکروسافت است. این شرکت به ارائه نرم‌افزارهای آفیس، نرم‌افزارها و ابزارهای موبایلی مانند ویندوز فون نیز اقدام کرده است. خدماتی مانند ویندوز سرور SQL Server و نرم‌افزارهای استودیویی مانند  Visual Studio از جمله خدماتی هستند که می‌توانیم در کارنامه آثار مایکروسافت مشاهده کنیم.

شرکت آمریکایی مایکروسافت نرم‌افزارها و خدمات سرگرمی مانند وب‌سایت MSN، وب‌سایت Xbox، شبکه خبری  MSNBC؛ ابزار و برنامه‌های شبکه‌ای مثل NET Framework و ASP. NET؛ ابزار‌ها و برنامه‌های امنیتی برای محصولات مختلفی از قبیل ویندوز‌ها و نرم‌افزارهای تجاری؛ نرم‌افزارهای طراحی مثل Microsoft Expression و… را نیز برای کاربران عرضه کرده است.

خدمات ابری مایکروسافت

یکی از مهمترین و معروف‌ترین خدمات شرکت مایکروسافت خدمات ابری می‌باشد. خدمات مایکروسافت حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد و فقط شامل ویندوز، بازی‌های ابری و ذخیره‌سازی نمی‌شود. شرکت مایکروسافت سه دسته از خدمات ابری یعنی خدمات نرم‌افزاری (SaaS)، پلتفرمی (PaaS) و زیرساختی (IaaS) را ارائه می‌دهد.

خدمات پلتفرمی و زیرساختی مایکروسافت با نام تجاری آژور به فروش می‌رسد. شرکت مایکروسافت در زمینه خدمات ابری، بعد از شرکت آمازون، در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. در زمینه خدمات ابری پردازشی می‌توان به ماشین‌های مجازی، پردازش‌های گروهی، شبکه‌های مجازی، مدیریت ترافیک، نظارت و عیب یابی شبکه‌ها و در زمینه ذخیره سازی نیز می‌توان به ذخیره‌سازی ابری و پشتیبان‌گیری و بازیابی سایت‌ها اشاره داشته باشیم. همچنین خدمات ابری مرتبط با بانک‌های اطلاعاتی و تحلیل داده‌ها، از جمله خدماتی هستند که شرکت مایکروسافت در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مایکروسافت xCloud

یکی دیگر از خدمات شرکت مایکروسافت xCloud می‌باشد. با وجود این قابلیت، شما می‌توانید بازی‌های معروف کنسولی را نه تنها در اتاققتان بلکه در تلفن همراه خودتان و در هر جایی انجام دهید. با وجود این قابلیت دیگر نگران هزینه‌های گران سخت‌افزار یا خرید انواع بازی‌ها نخواهید بود. مزیت دیگر این است که در همه جا، با گوشی موبایل خودتان به بازی‌های کنسولی دسترسی خواهید داشت. xCloud مایکروسافت یکی از سرویس‌های گیمینگ ابری مایکروسافت است و با وجود این قابلیت می‌توانید ۳۵۸ بازی ابری را در تلفن همراه خودتان داشته باشید.

رقبای شرکت مایکروسافت

شرکت مایکروسافت طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات دارد و با قدرت بسیار زیادی با رقبای سرسخت خودش به رقابت می‌پردازد. این شرکت در زمینه‌های مختلف از بازی‌های رایانه‌ای گرفته تا جستجوگرهای اینترنتی فعالیت دارد.  در زمینه بازی‌های رایانه‌ای با محصولاتی مانند پلی‌استیشن و نینتاندو رقابت می‌کند و در زمینه مرورگرهای اینترنتی با مرورگر گوگل کروم و فایرفاکس رقیب است. همچنین در عرصه تبلیغات میان مایکروسافت با گوگل در زمینه‌ی خرید بعضی شرکت‌های تبلیغاتی رقابت سرسختی وجود دارد.

با توجه به اینکه مایکروسافت در زمینه سیستم عامل فعالیت دارد با اپل و گوگل به خاطر سیستم عامل موبایل رقابت تنگاتنگی دارد. مایکروسافت همانطور که پیشتر گفتیم در تولید نرم‌افزارهای سازمانی و تجاری فعال است و در این زمینه رقیب سرسخت آن اوراکل و SAP می‌باشد. 

جمع‌بندی

 مایکروسافت از زمان تاسیس خودش تاکنون توانسته، از روش‌های مختلف بهره بگیرد و محصولات و خدمات متفاوتی را برای کاربران عرضه کند. در کنار ارائه‌ی محصولات و خدمات با کیفیت، شرکت آمریکایی مایکروسافت توانسته است با روش‌هایی مانند گروه خبری یوزنت و وب، پشتیبانی نرم‌افزارها و محصولاتش را نیز تامین نماید. یکی از پرفروش‌ترین محصولات و خدمات مایکروسافت را باید سیستم عامل ویندوز و نرم‌افزار آفیس دانست. شعار این شرکت آمریکایی یک رایانه روی هر میز و در هر خانه است. مایکروسافت توانسته است به خوبی به این شعار پایبند بوده و پشتیبانی مناسبی ارائه دهد.

مطالعه این مطالب را هم توصیه میکنیم

خدمات مورد نیاز شما را با کیفیتی که انتظار دارید و قیمتی که انتظار ندارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
پارس آپتایم :: خرید سرورمجازی ، خرید هاست لینوکس و ویندوز و ثبت دامین از سال 2010