معرفی انواع شبکه‌های کامپیوتری در ۱۰ دقیقه

معرفی انواع شبکه های کامپیوتری در ۱۰ دقیقه

معرفی انواع شبکه‌های کامپیوتری در ۱۰ دقیقه، موضوعی است که می‌خواهیم در این مقاله آن را به صورت کامل بررسی کنیم. سپس انواع شبکه‌های کامپیوتری را برایتان معرفی و کاربردهای هر یک از آنها را برایتان ارائه دهیم. اگر می‌خواهید با انواع شبکه‌های کامپیوتری آشنا شوید حتماً تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

انواع شبکه‌های کامپیوتری

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری کسی وجود ندارد که حداقل یک بار با شبکه سر و کار نداشته باشد. چه زمانی که به اینترنت متصل می‌شوید یا حتی با یک سازمان در ارتباط هستید و کاری برایتان انجام می‌شود از شبکه بهره گرفته‌اید. مهمترین ویژگی شبکه‌ها این است که عملکرد و کارکرد مشابهی دارند و فقط تفاوت در برخی نکات جزئی است که باعث شده است شبکه‌ها به انواع مختلف تقسیم شوند.

معرفی انواع شبکه های کامپیوتری در ۱۰ دقیقه

شبکه کامپیوتری چیست؟

پیش از اینکه به معرفی انواع شبکه‌های کامپیوتری در ۱۰ دقیقه، بپردازیم بد نیست بدانید شبکه کامپیوتری چیست؟ زمانی که یک یا چند کامپیوتر به یکدیگر متصل می‌شوند و هدفشان ارسال داده‌ها و اطلاعات یا اشتراک منابع است در این صورت شبکه کامپیوتری به وجود می‌آید.

آنچه که باعث می‌شود شبکه‌های کامپیوتری به انواع مختلفی تقسیم شوند محدوده پوشش، رسانه و نوع ارتباطی است که برای اتصال کامپیوترهای مختلف وجود دارد. در واقع هر شبکه‌ای از محدوده پوشش منحصر به فرد و نوع ارتباط ویژه‌ای برخوردار است و همین موضوع باعث می‌شود که با انواع شبکه‌ها روبرو باشیم. همین تفاوت‌ها در شبکه‌ها است که باعث می‌شود هر کدام از انواع شبکه برای کاربردهای خاصی بهتر باشد.

فاکتور تقسیم بندی شبکه‌های کامپیوتری

شبکه‌های کامپیوتری را می‌توان از منظر فاکتورها و عوامل مختلفی مانند نوع ارتباط، توپولوژی اتصال، تکنولوژی انتقال داده، ابعاد و اندازه جغرافیایی به انواع مختلف تقسیم کرد. در ادامه این فاکتورها و انواع شبکه‌های کامپیوتری را مفصل‌تر ارائه می‌دهیم. برای معرفی انواع شبکه‌های کامپیوتری با ما همراه باشید.

انواع شبکه‌های کامپیوتری از نظر ابعاد

 اگر بخواهیم شبکه‌های کامپیوتری را از نظر ابعاد و اندازه جغرافیایی به انواع مختلفی تقسیم کنیم باید به سه شبکه محلی، شهری و گسترده توجه داشته باشیم. تقسیم بندی انواع شبکه بر اساس ابعاد و اندازه مهم‌ترین تقسیم بندی محسوب می‌شود. در این تقسیم بندی کوچک‌ترین اندازه‌های شبکه تا بزرگترین اندازه‌های آن مورد توجه قرار می‌گیرد. در کوچک‌ترین اندازه‌های شبکه می‌توان به شبکه بلوتوث موبایل، موس و کیبورد اشاره کرد. شبکه‌ها در ابعاد بزرگ سراسر کشور یا محیط خاصی را در برمی گیرند.

شبکه محلی

شبکه محلی یا شبکه لن (LAN) مخفف Local Area Network است. این شبکه، شبکه خصوصی محسوب می‌شود که شاید ساکنان یک ساختمان یا مجتمع از آن استفاده می‌کنند. شبکه لَن از نظر ابعاد و اندازه کوچک است و به یک یا دو کیلومتر می‌رسد. سازمان‌های کوچک، ادارات، نهادها، محیط‌های آموزشی، کارخانه‌های کوچک از این شبکه‌های محلی استفاده می‌کنند. سایز و اندازه شبکه‌های محلی محدود است. زمان انتقال سیگنال‌ها نیز بسیار کم پیش‌بینی می‌شود. با توجه به سایز کوچک مدیریت شبکه نیز آسان‌تر و ساده‌تر است. زمان در شبکه محلی لن برای انتقال اطلاعات بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون بیت در ثانیه است و خطای بسیار کمی در آن وجود دارد. LAN یا شبکه محلی قابل اعتماد و مقرون به صرفه است.

شبکه شهری

شبکه شهری یا شبکه من (MAN ) مخفف Metropolitan Area Network است. این شبکه شبکه‌ای است که محدوده آن یک شهر را پوشش می‌دهد. شبکه‌ای تلویزیونی کابلی نمونه‌های بارز این شبکه‌های کامپیوتری هستند. در این نوع شبکه‌ها یک آنتن مرکزی و بزرگ وجود دارد که فرستنده اصلی است و اطلاعات و داده‌ها را در اختیار مشترکانی که در یک محدوده خاص قرار دارند می‌فرستد.

شبکه گسترده

شبکه گسترده یا شبکه ون (WAN ) مخفف Wide Area Network است. شبکه‌های گسترده شامل خطوط تلفن کابل‌های ارتباط ماهواره‌ای یا برخی سیستم‌های مخابراتی در منطقه‌ای بزرگ است. در این شبکه‌ها امکان اتصال کاربران یا کامپیوترها از مسافت‌های دور و امکان انتقال داده‌ها و اطلاعات وجود دارد. سرعت انتقال داده‌ها در این شبکه‌ها در مقایسه با شبکه‌های محلی کمتر است. شبکه جهانی اینترنت را می‌توان از جمله شبکه‌های گسترده دانست.

معرفی انواع شبکه های کامپیوتری در ۱۰ دقیقه

انواع شبکه‌های کامپیوتری از نظر نوع ارتباط

 اگر بخواهیم شبکه‌های کامپیوتری را از نظر نوع ارتباط تقسیم بندی کنیم باید به سه دسته اصلی اشاره داشته باشیم. شبکه‌های بی‌سیم یا وایرلس از جمله شبکه‌هایی هستند که با استفاده از امواج رادیویی امکان برقراری ارتباط و رد و بدل کردن اطلاعات را فراهم می‌کنند.

 دسته دیگر شبکه‌های کابلی هستند که برای برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات از جنس فلز مس یا آلومینیوم استفاده می‌کنند. همچنین شبکه‌های جنس فیبر نوری با استفاده از فیبره‌های نوری که از جنس شیشه هستند می‌توانند با بهره گرفتن از امواج نور با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و اطلاعات و داده‌ها را انتقال دهند.

 انواع شبکه‌های کامپیوتری از نظر تکنولوژی‌های انتقال داده

 در شبکه‌های کامپیوتری چگونگی و تکنولوژی انتقال داده نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. از نظر تکنولوژی‌های انتقال داده شبکه‌های کامپیوتری به شبکه‌های پخش فراگیر یا  برودکست ( Broadcast ) و شبکه‌های نقطه به نقطه و… تقسیم می‌شود. شبکه‌های فراگیر همانند شبکه‌های تلویزیونی قدیمی آنالوگ هستند. نام دیگر شبکه‌های نقطه به نقطه Point To Point است.

انواع شبکه‌های کامپیوتری از نظر توپولوژی اتصال

اگر بخواهیم چندین کامپیوتر با یکدیگر متصل کنیم باید از روش‌های مختلفی که به اصطلاح توپولوژی گفته می‌شود استفاده نماییم. برای اتصال کامپیوترها به یکدیگر توپولوژی‌های مختلفی وجود دارد. می‌توان از توپولوژی خطی یا باس، توپولوژی ستاره‌ای یا استار، توپولوژی حلقوی یا رینگ، توپولوژی توری یا مش و توپولوژی‌های شبکه ترکیبی استفاده کرد. هر کدام از این روش‌ها باعث می‌شوند که نوع شبکه متفاوتی ایجاد شود.

در این مقاله از پارس آپتایم با عنوان معرفی انواع شبکه‌های کامپیوتری در ۱۰ دقیقه در تلاش بودیم معرفی کاملی از انواع شبکه‌های کامپیوتری داشته باشیم. شبکه‌های کامپیوتری دارای کارکردها و کاربردهای یکسانی هستند؛ اما از نظر توپولوژی اتصال، نوع ارتباط، ابعاد و اندازه جغرافیایی و تکنولوژی انتقال داده و اطلاعات به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این شبکه‌ها دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فردی هستند و متناسب با نیاز کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مطالعه این مطالب را هم توصیه میکنیم

خدمات مورد نیاز شما را با کیفیتی که انتظار دارید و قیمتی که انتظار ندارید.

کانکشن تو سوییچ 6

کانکشن تو سوئیچ

کانکشن تو سوئیچ، Connection To Switch، یا سوییچ شبکه یکی از مهم‌ترین قطعات در شب…
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
پارس آپتایم :: خرید سرورمجازی ، خرید هاست لینوکس و ویندوز و ثبت دامین از سال 2010