تفاوت انواع دامنه

تفاوت انواع دامنه

در این مقاله قصد داریم انواع دامنه را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه شوید تا اول با دامین آشنا شوید و سپس درباره انواع دامنه به صورت کامل اطلاعات کسب کنید.

دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟

در ابتدا باید ذکر کنیم که دامین(یا دامنه) همان آدرس اینترنتی وبسایت شماست تا به مشتریان و کاربران شما کمک کند تا به راحتی وارد وبسایت شما شوند. قبل از اینکه در باره تفاوت انواع دامنه بحث کنیم باید به ایت مورد اشاره کنیم:

 دامنه شما به یک هاست متصل است که دارای یک IP است و از اعداد تشکیل شده است. اتصال دامنه به هاست به کاربران کمک میکند تا شما آدرس اینترنتی مختص به خودتان را داشته باشید و همچنین کاربری استفاده از وبسایت شما را به مراتب آسان تر خواهد کرد.

مراحل انتخاب دامنه :

  1. آدرس دامنه شما باید حداکثر از 12 کاراکتر تشکیل شده باشد. البته این یک قانون نیست و میتوان آن را نقض کرد اما این مورد به فرایند های دیگر وبسایت شما کمک خواهد کرد.
  2. باید سعی کنید نامی انتخاب کنید تا به راحتی در ذهن مشتریان شما ماندگار باشد تا برای بار بعدی نیز به راحتی شما را پیدا کنند.
  3. سعی کنید دامنه مورد انتخابتان مرتبط با حوزه فعالیت شما باشد و از نظر موضوعی بی ربط نباشد.
  4. استفاده از پسوند های رایج نیز بسیار حائز اهمیت است. چرا که در این حالت بهتر در یاد مشتریان شما خواهد ماند. برای مثال در ایران دامنه های .ir و  .com رایج ترین ها هستند.
  5. در ثبت دامنه دقت کنید چرا که برخی کاراکتر ها برای استفاده در دامین غیر مجاز هستند.

تفاوت انواع دامنه و پسوند ها

  1. پسوند .com: پسوند دات کام رایج ترین پسوند دامین در جهان است و بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. این دامنه مخفف commercial است که به معنای تجاری میباشد. به همین خاطر اکثر کسب و کار ها و شرکت ها این دامنه را برای وبسایت خود مناسب میدانند.
  2. پسوند .net: این پسوند بیشتر در میان شرکت هایی که خدمات شبکه و اینترنت ارائه میکنند رایج است. نت در دامنه مخفف کلمه network است که به معنی شبکه است. اگر دقت کرده باشید اکثر شرکت های هاستینگ و اینترنتی از این مدل دامنه استفاده میکنند. البته همانطور که ذکر شد این یک قانون نیست و برخی کسب و کار ها در چندین دسته مختلف قرار میگیرند.
  3. پسوند .info: همانطور که از اسم این دامنه پیداست information ریشه اصلی این کلمه است که به معنی اطلاعات است. معمولا سایت هایی که قصد اطلاع رسانی دارند از این دامنه استفاده میکنند یا برخی وبسایت های برای پسوند ایمیل های وبسایتشان از این دامنه بهره میبرند.
  4. پسوند  .gov: ریشه اصلی این دامنه از کلمه government  گرفته شده است که معنی دولت میدهد. پس منطقا استفاده از دامنه برای وبسایت های دولتی منطقی به نظر میرسد.
  5. پسوند .org: این پسوند نیز از پسوند های رایج بازار دامنه به حساب می‌آید. کلمه کامل این دامنه organization  است که معنی و مفهوم آن سازمان است. اکثر استفاده از این دامنه برای ارگان ها و سازمان ها است. همچنین اکثرا سازمان های خصوصی که فعالیت تجاری ندارند از این دامنه استفاده میکنند.
  6. پسوند .edu: همانطور که تا الان حدس زده اید این دامنه از کلمه education ساخته شده است و اصولا برای امور آموزشی مورد استفاده قرار میگیرد.

دامنه .tv

خب همانطور که گفته شد شما هیچ محدودیتی در انتخاب دامنه ندارید و اصلا محدود مرز خاصی نیست ولی بهتر است که از دامنه ای استفاده کنید که موضوعیت فعالیت کاری شما را پوشش دهد. برای مثال همین دامنه .tv ، اکثریت عموم تصور میکنند که این دامنه از کلمه television ساخته شده است اما در موضوعیت تفاوت انواع دامین باید بدانید که اینطور نیست. این دامنه ، دامین رسمی و ملی کشور توالو هستش، اما به دلیل شباهت به موضوعیت تلویزیونی اکثر شبکه ها از این دامنه استفاده میکنند.

دامنه .ir

اما بالاخره دامنه .ir . این دامنه انحصارا متعلق به کشور ایران است و کسانی میتوانند از این دامنه استفاده کنند که به شکل رسمی مقیم کشور ایران هستند. این پسوند به دلایل مختلف از دامین های رایج در کشور ما به حساب می‌آید. البته دقت داشته باشید که قبل از ثبت دامنه آی آر نیاز به یک جساب کاربری و شناسه کاربری در وبسایت ایرنیک خواهید داشت.

کلام آخر

در آپدیت های بعدی دامنه های بیشتری را برای شما عزیزان به شکل موشکافانه نقد و بررسی خواهیم کرد. امیدواریم اطلاعات خوبی درباره تفاوت انواع دامین به شما عزیزان منتقل کرده باشیم.

تیم پارس آپتایم

مطالعه این مطالب را هم توصیه میکنیم

خدمات مورد نیاز شما را با کیفیتی که انتظار دارید و قیمتی که انتظار ندارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
پارس آپتایم :: خرید سرورمجازی ، خرید هاست لینوکس و ویندوز و ثبت دامین از سال 2010